Przygotowanie wymagań – współpraca analityka biznesowego z klientem

Jakość realizowanego Systemu w dużej mierze zależy od przygotowanych wymagań. Jeżeli mamy dobrze opracowane wymagania, można przyjąć założenie, że zrealizowany na ich podstawie System również będzie jakościowo dobry.
Karl Wiegers i Joy Beatty w „Specyfikacji oprogramowania. Inżynieria wymagań” Wydanie III twierdzą, że „Doskonałe wymagania są wynikiem efektywnej współpracy między twórcami oprogramowania a klientami…” w dalszej części wskazują wspólny cel oraz zagrożenie jakie niesie realizacja projektu „ Gdy w trakcie realizacji projektu narasta presja, łatwo jest zapomnieć, że wszyscy interesariusze mają wspólny cel. Jest nim wytworzenie produktu, który dla każdego z interesariuszy przedstawia odpowiednią wartość biznesową oraz go wynagradza”. Osobą na której spoczywa odpowiedzialność za dobrą współpracę jest analityk biznesowy, w którego gestii jest zbieranie wymagań.
Autorzy proponują przyjąć we współpracy między klientem a realizatorem oprogramowania w tym przypadku analitykiem biznesowym „Wymaganiową kartę praw i obowiązków klienta oprogramowania” , która zawiera 10 praw klienta oraz jego 10 obowiązków.
W ramach realizowanego projektu obie strony powinny zapoznać się z tymi punktami, omówić je by osiągnąć obopólną zgodę co do dalszego postępowania i rozwiązywania problemów związanych z pojawiającymi się w trakcie projektu wymaganiami. Dzięki czemu można zyskać narzędzie, które ułatwi pracę nad projektem obu stronom. Podane prawa klienta wydają się być oczywiste, jednak jedno z praw zwraca szczególną uwagę – Prawo 6. Oczekiwanie atmosfery wzajemnego poszanowania. W czasie trwania projektu zwraca się uwagę nad realizowanym zadaniem, pomijając aspekt relacji międzyludzkich pomiędzy osobami realizującymi projekt a klientem. Wzajemny szacunek do wykonywanych zadań, znacznie ułatwiłby współpracę.

Wymaganiowa karta praw klienta

  • Prawo 1. Analityk biznesowy będzie mówił Twoim językiem. Koncentrowanie się na wymaganiach biznesowych klienta, uzyskanie od klienta w miarę możliwości słownika terminologii branżowej oraz biznesowej.
  • Prawo 2. Analityk biznesowy zapozna się z celami i zadaniami klienta. Wymagana jest w tym zakresie dobra współpraca między analitykiem a klientem. Wskazane jest zapoznanie się ze starym systemem klienta, zapoznanie się z realizowanymi zadaniami oraz oczekiwaniami jakie nowy system powinien spełniać by w pełni zrealizować proces biznesowy.
  • Prawo 3. Analityk biznesowy zarejestruje wymagania klienta. Zebrane wymagania zostaną zapisane w dokumencie specyfikacji wymagań oprogramowania ewentualnie zgromadzone w specjalnym narzędziu do zarządzania wymaganiami. Zbiór tych wymagań jest udokumentowanym osiągniętym porozumieniem między interesariuszami, które dotyczy funkcji, jakości oraz ograniczeń przyszłego produktu.
  • Prawo 4. Przekazanie wyjaśnień dotyczących praktyk związanych z pozyskiwaniem wymagań. Zadaniem analityka biznesowego jest wytłumaczenie klientowi sposobów zbierania wymagań, oraz przekazać jakie informacje będą się znajdowały w końcowych dokumentach.
  • Prawo 5. Zmieniać swoje wymagania. Podczas prac związanych ze zbieraniem wymagań jak również podczas trwających prac nad produktem, może dochodzić do zmiany wymagań. Zmiany takie wiążą się z ponoszeniem nowych kosztów w wyniku czego może zajść potrzeba zmiany lub zrezygnowania z funkcjonalności, reorganizacji harmonogramu a nawet budżety projektu. Analityk biznesowy powinien poinformować klienta o ewentualnych konsekwencjach wprowadzanej zmiany, w ramach współpracy spróbować osiągnąć porozumienie w celu wypracowania prostego i skutecznego sposobu zarządzania zmianami.
  • Prawo 6. Oczekiwanie atmosfery wzajemnego poszanowania. W czasie trwania projektu, relacje między klientem a zespołem realizującym projekt mogą być napięte. Brak zrozumienia po obu stronach może powodować frustrację oraz gniew. Klient biorący udział w opracowywaniu wymagań ma prawo oczekiwać, że zespół realizujący projekt, będzie ich traktował z szacunkiem. Jednocześnie oczekiwanie to nie zwalnia klienta od poszanowania wkładanej pracy w realizację projektu przez zespół. Zarówno jedna jak i druga strona pracuje nad wspólnym celem jakim jest zrealizowanie projektu.
  • Prawo 7. Poznawać nowe pomysły. Możliwość wprowadzenia poprawek w dotychczasowych procesach biznesowych lub przedstawienie nowych lepszych rozwiązań realizujących dotychczasowe zadania.
  • Prawo 8. Opisanie cech, które spowodują, że produkt będzie prosty w użyciu. We współpracy z analitykiem biznesowym, należy określić czego klient oczekuje od nowego produktu, tak by go satysfakcjonował.
  • Prawo 9. Dostosowanie wymagań, tak by wielokrotne ich użycie miało wpływ na przyspieszenie rozwoju oprogramowania. Wynikać to może z wykorzystania już wprowadzonych rozwiązań w systemie, które jednocześnie pokrywają się z wymaganiami klienta.
  • Prawo 10. Otrzymać system, który spełnia potrzeby funkcjonalne klienta oraz oczekiwania jakościowe. Najważniejsze prawo klienta, którego realizacja uwarunkowana jest od wcześniej przekazanych informacji, oczekiwań i wymagań względem Systemu.