Podstawą uzyskania korzyści ze strony informatycznego wspomagania dla przedsiębiorstwa jest dokonanie odpowiedniego wyboru systemu i jego funkcjonalności. W przypadku źle dobranego systemu, który nie odpowiada istniejącym w firmie procesom lub jego funkcjonalności są zbędne – wówczas zamiast spodziewanych zysków czy ułatwień w pracy, uzyskamy wzrost kosztów i dodatkowe utrudnienia. Sukces wdrożenia gwarantują dobrze zdefiniowane procesy biznesowe i prawidłowo zdefiniowane obszary wraz z zapewniającymi ich obsługę funkcjonalnościami. W procesie zbierania wymagań niezbędne jest zaangażowanie klienta i pracowników firmy, który dysponuje niezbędną wiedzą biznesową oraz oczekiwaniami względem przyszłego systemu. Pełna analiza przed stworzeniem projektu rozwiązania musi uwzględniać:
- Obszary działalności przedsiębiorstwa wraz ze strukturą organizacyjną.
- Istniejące procesy biznesowe i przepływy informacji.
- Wdrożone systemy i technologie wraz konkretnymi aplikacjami, zbiorami danych i architekturą.
Potrzeby informacyjne firmy są różne i zależą od jej charakteru.